Ahmsterdamabad
Aishwarya Sultania, Nilesh Shidhpura en Harald Schole ontmoetten elkaar in 2012 tijdens een international village residency in Rajasthan. De geïsoleerde ligging van het dorp in het woestijnachtige oostelijk deel van India stimuleerde de onderlinge contacten en de samenwerking met lokale ambachtslieden.
Het leidde tot vriendschap tussen de kunstenaars. Ze hielden contact en er volgden ontmoetingen in Nederland en India. De blijvende wederzijdse belangstelling voor de individuele carrières mondt nu uit in een gemeenschappelijke presentatie in de ArtSpace.
Het concept voor de tentoonstelling stoelt op de vraag wat heeft het op afstand volgen van elkaars werk gebracht? Dat willen de kunstenaars, Sultania en Shidhpura zijn speciaal uit India overgekomen, en Schole onderzoeken.
Het werk van Shidhpura handelt over de balans tussen hedendaagse netwerken en technologie en de natuur. De laatste tijd weerspiegelt zijn werk ook zijn ervaring als academicus bij NIFT (National Institute of Fashion Technology in Gandhinagar), waar hij als universitair hoofddocent werkt.
Sultania gebruikt in haar cyanotypeën bewust niet de traditionele fotografische negatieven of afdrukken van planten. De serie startte met het idee om de liefde te bedrijven met de zon, de beweging van het lichaam vastleggen dat naakt in de zon ligt... om gestreeld en genezen te worden.
Bloedstollende shows van rondtrekkende acrobatenfamilies in India zijn de inspiratiebron voor Schole’s ‘Sleutelfiguren’. Ze tonen de noodzaak tot samenwerking. De vormentaal van ‘Gefässe’ is ontleend aan kruiken waarmee vrouwen in Gelawas water moesten halen. De stapeling kruiken balanceren, verwijzend naar het wankele evenwicht tussen mens en natuur in de woestenij.