Mirjam de Zeeuw | Overview sharpens the mind
Mirjam de Zeeuw | Overview sharpens the mind
Tentoonstellingsduur: woensdag 12 maart vanaf 12.00 uur tot en met vrijdag 14 maart tot 16.00 uur.
Mirjam de Zeeuw: 'In ‘Overview sharpens the mind’ zijn drie fotoseries te zien uit mijn archief. De serie ‘Kachels’ bestaande uit vijf digitaal bewerkte prints van scans van fotonegatieven (2024). Het tweeluik ‘Deel 1 en Deel 2’, twee digitaal bewerkte afbeeldingen van scans van fotonegatieven (2025) en een analoge fotoserie van vijf paskamers, uit de publicatie van Installatie 13 (1988-989).
Formeel worden er in dit researchproject drie verschillende manieren van presenteren in relatie tot de ruimte onderzocht. Een ruimtelijke relatie, een visuele relatie en een inhoudelijke relatie. De driedimensionaliteit van een presentatie wordt tijdens het maakproces inzichtelijk gemaakt door het overzicht van een concept in een maquette. Daarna volgt het ordenen in de ruimte zelf met behulp van ontwerpvellen. Het laten redigeren door een ruimte tijdens het installeren van de werken leidt tot inzicht.
De keuze voor het onderwerp kachels volgt uit een beeldanalyse van eerder gemaakte collages. De Kachel serie is hier zowel autonoom gepresenteerd in een installatie van Kachel 3, als wel in zijn geheel opgehangen aan de wand en aangepast aan de paskamerserie die eronder is te zien. De installatie van Kachel 3 bestaat uit vier keer dezelfde print, die samen één beeld vormen door herhaling en ritme. Ze refereren aan ontwerpprincipes in de architectuur. De wijze van presenteren benadrukt een ruimtelijke relatie met de gegeven locatie, door de muur en de vloer te verbinden. Er is in deze opstelling geen frivoliteit van de afbeelding waar te nemen door variatie in de presentatie.
De twee series die boven elkaar hangen vertegenwoordigen een verwijzing naar een gangbare manier van presenteren in een lijst en in een passe-partout. Beide laten visueel een atmosfeer van beklemming zien. De beelden zijn eenkennig en in zichzelf gekeerd.
De afgebeelde kachels branden niet, ze stralen geen warmte uit. Ze zijn gefotografeerd in een privéhuis en in een kachelwinkel waar door middel van het tapijt de suggestie van een woonkamer wordt opgeroepen. Zonder vuur geen warmte. Een leeg koud omhulsel blijft over. In sommige afbeeldingen zijn alleen de sporen van gebruik zichtbaar. Een kachel roept echter wel degelijk een associatie op van warmte, wat het bombastische beeld enigszins draaglijk maakt.
Het tweeluik van zwart/wit prints dat hier getoond wordt, laat een inhoudelijke relatie zien. Drie dames staan te wachten in een portiek op de parade tijdens een nationale feestdag. Het is een narratief, een verhalende opeenvolging van momentopnames. Bewegingen zijn vastgelegd die tegelijkertijd een verandering suggereren, van levendigheid in communicatie met elkaar en ieder voor zich. Beide afbeeldingen zijn als gevolg hiervan en de vaststaande wachtlocatie onlosmakelijk met elkaar verbonden. De starheid, oftewel het bevroren zijn in een foto, wordt met een kwinkslag bezien.'