Monuments of Memory
Monuments of Memory
Duotentoonstelling met Irina Birger en Peter Vink
De tentoonstelling presenteert de grootschalige houtskooltekeningen van Irina Birger naast de lichtinstallatie van Peter Vink.
Sinds 1998 werkt Birger aan houtskooltekeningen van alledaagse voorwerpen en technologische apparaten - floppy disks, schakelaars, datakabels, harde schijven - elk dramatisch geïsoleerd en uitvergroot. Door deze transformatie krijgen deze eens zo vertrouwde objecten nieuwe, bijna menselijke kwaliteiten. Kabels veranderen in totems, spirituele figuren en heilige artefacten van een ingebeelde gemeenschap. Uitvergrote harde schijven lijken op mausolea of bibliotheken en doen denken aan digitale begraafplaatsen waar gegevens worden bewaard - misschien voor onbepaalde tijd, misschien ook niet. Een selectie van deze werken wordt gepresenteerd in Monuments of Memory.
Voor deze tentoonstelling maakt Vink een site-specifiek kunstwerk dat reageert op de context van het evenement. Zijn werk interageert met zowel de fysieke als de conceptuele elementen van het Arti et Amicitiae gebouw en creëert een dynamische dialoog met de omgeving. Zijn nauwkeurig ontworpen lichtinstallaties herdefiniëren de ruimte en gaan een dialoog aan met architectuur en perceptie. Dit keer zal zijn kunstwerk op speelse wijze reageren op zijn eigen neiging tot minimalisme in de context van de omgeving van Arti et Amicitae.
Samen creëren Birger en Vink een opvallend contrast van duisternis en licht, intuïtie en precisie, en micro- en macro-universums. Hun werken vullen elkaar aan en dagen elkaar uit en vormen een krachtige reflectie op de manier waarop we de wereld waarnemen, ermee omgaan en ons deze herinneren - zowel fysiek als digitaal.
Bio Irina Birger
Irina Birger is geboren in Moskou en woonde als tiener in Servië. Ze behaalde een BFA aan de Bezalel Academy of Fine Art and Design in Jeruzalem en een MFA aan het Sandberg Instituut in Amsterdam, waar ze momenteel woont.
Toen ze opgroeide in de Sovjet-Unie, ervoer Irina de krachtige mechanismen van propaganda die onafhankelijk denken en onderzoek onderdrukte. De methoden waren niet alleen praktisch, maar ook extreem visueel. De sociaal-realistische stijl en de stalinistische keizerlijke architectuur hebben haar artistieke ontwikkeling sterk beïnvloed. Hun monumentale arrangementen inspireren bewondering, nederigheid en verwondering, vergelijkbaar met de visuele impact van de heilige formaties. Als gevolg hiervan is ze sterk geïnteresseerd in de visuele strategieën en formele principes van verschillende religies en culten, en verwerkt ze deze in haar werk. Centrale symmetrie, patronen, slogans en monumentale benaderingen komen vaak voor in haar werk.
Irina exposeerde o.a. in Israel Museum (IL), Mediamatic (NL), W139 (NL), Apexart (US), het Israeli Centre for Digital Art (IL), Today Art Museum (CN), Redtory (CN), Drawing Center Diepenheim (NL), Nieuw Dakota (NL), Viborg Kunsthal (DK), AMNUA (CN), Q21 (AT), Kunsthal Kade (NL) en Museum Tot Zover (NL).
Bio Peter Vink
Peter Vink (De Bilt, 1974) studeerde in 2001 af aan de Gerrit Rietveld Academie. Sindsdien heeft hij naam gemaakt als kunstenaar gespecialiseerd in (soms zeer grootschalige) lichtinstallaties die altijd dienen als aanvulling op - of vertaling van - de specifieke locatie. Zijn werk is architectonisch, minimalistisch en innovatief, en weerspiegelt altijd het concept van locus genii, de 'geest van een plek'.
Vink's werk is in Nederland tentoongesteld, onder andere in de Gouden Bocht tijdens het Amsterdam Light Festival 2023, Wapenveld tijdens de IJsselbiënnale 2021 en als permanente installatie in het stadhuis van Hengelo (2020). Buiten Nederland exposeert hij regelmatig in Duitsland en China.