4 Artists revisited – four Musketeers in Arti et Amicitiae
‘Wat is een kunstwerk vandaag de dag?
Op instigatie van Alexander Schabracq toont Arti et Amicitiae werk van de ‘midcarreer’ kunstenaars Joseph Sassoon Semah, Roland Berning, Manèl Esparbé i Gasca en Alexander Schabracq. Vanaf 12 januari t/m 11 februari 2018 zijn hun beelden, installaties, schilderijen, design, video’s en performances te zien in de zalen van de kunstenaarssociëteit. Naar aanleiding van de tentoonstelling is er op zondag 28 januari een debat over de stand van de kunst.
Het idee voor deze tentoonstelling ontstond toen de kunstenaars elkaar ontmoetten in 2016 op een opening van Arti. Ze raakten in een verhitte discussie over de vraag ‘Wat is een kunstwerk vandaag de dag?’ Kunstenaar en curator Hulya Yilmaz postte een foto op Facebook, waar ze werden gebombardeerd tot ‘De vier musketiers’.
Een eeuw geleden, in 1916, presenteerde de Montross gallery in New York de dada-isten Marcel Duchamp en Jean Crotti en de kubisten Jean Metzinger en Albert Gleizes onder de noemer: ‘The four Musketeers’. Een jaar later schokte Duchamp de wereld met ‘Fountain’, een conceptueel kunstwerk. Bovengenoemde vraag heeft niets aan actualiteit ingeboet en was aanleiding voor Alexander Schabracq om de drie kunstenaars uit te nodigen om gezamenlijk met recent werk deel te nemen aan deze tentoonstelling in Arti.
De vier kunstenaars manifesteerden zich ieder afzonderlijk in de jaren 80 van de vorige eeuw via het Amsterdamse alternatieve circuit. Al snel werden ze opgepikt door de gevestigde kunstwereld. Ze maakten naam en bouwden reputaties op. In deze tentoonstelling kijken ze terug op roerige jaren met deconstructivisme, postmodernisme en de anything goes -mentaliteit waarbij het individu de maat werd. Het etiket conceptueel is volledig uitgewerkt en verworden tot het nieuwe academisme waar een eeuw eerder juist tegen aangeschopt werd. En het gebruik van het woord ‘kunst’ in reclame en design heeft inmiddels geleid tot een devaluatie, zo niet faillissement van het begrip.‘Teveel conservatoren en te weinig kunst op de 14e Documenta’ schreven de media afgelopen zomer. In een tussentijdse balans stellen de vier zich de vraag: Wat is een kunstwerk en wat geeft het betekenis? En wat vindt de nieuwe generatie kunstenaars? Het is tijd voor discussie.
Eclectische huiskamer
Curator Hulya Yilmaz presenteert de tentoonstelling als een eclectische huiskamer; een compilatie van verschillende stijlen kunstenaarschap en werk, botsend, confronterend maar gepresenteerd als geheel. Tentoonstellingsmaker Thomas Meijer zu Schlochtern is betrokken als adviseur.