Artist talk met Renée Hartog en JChristiaan Heydenrijk
Medio april is JChristiaan Heydenrijk bezig met het vervaardigen van een kunstwerk voor boven de schouw. Het formaat is nauwkeurig hetzelfde als het lege vlak naast de Breitner en als onderwerp heeft hij gekozen voor een voorstelling die de sfeer van Breitners werk beantwoordt. Sinds 1991 is het vaste thema van Heydenrijk de Gesloten Deur, of zoals hij het zelf noemt “Portes Fermées”, daarmee het internationale aspect benadrukkend. Zijn reeks van schilderijen en beelden van de metafoor van geslotenheid begon hij in de tijd dat de muur viel en men de mond vol had over openheid en toenadering. Hij constateerde het opmerkelijke tegendeel en zag hoe men zich achter zijn barricades verschanste en met de hakken in het zand anderen uitsloot. De Gesloten Deuren van Heydenrijk zijn soms een aanklacht, maar laten ook vaak de onzinnigheid van de afsluiting zien. Soms vormen zij een etalage van degene die zich erachter opstelt en soms zijn de deuren lachwekkend karakteristiek. Het belangrijkste dat JC met zijn werken wil bereiken, is de Verbeelding bij zijn kijkers oproepen. Want wat is er achter de deur?
De “Portes Fermées” van JC zijn op zichzelf staande werken, maar zij bestaan ook werkelijk en in de titel neemt hij de kijker mee naar Frankrijk, Japan, Tsjechië, Argentinië, Tibet, Rusland of India. Het werk dat hij nu “voor boven de schouw” maakt zal als titel “Kwetsbaar Hindustan” hebben en laat een gevelpartij zien in Kochi-Mattancherry, een middelgrote stad langs de kust in het zuiden van India. Het werk is getekend in houtskool op linnen. Beeld: (Arie de Jong): JC Heydenrijk aan het werk in zijn atelier.